Cudze chwalicie, swego nie znacie

Podczas trzydniowej wycieczki, która odbyła się w dniach 18-20.05.2011, klasy I a i I c wraz z opiekunami: p. H. Lisiak – Góźdź, p. I. Jasińską i p. G. Jakubowską miały okazję zwiedzić Wieliczkę, Kraków i Oświęcim.

W Wieliczce pod opieką przewodnika wędrowaliśmy podziemnymi korytarzami podziwiając zabytkowe komory oraz podziemną ekspozycję Muzeum Żup Krakowskich. Do kopalni zeszliśmy schodami (380 stopni) na I poziom. Na powierzchnię wyjechaliśmy windą, szybem Daniłowicza z poziomu III (135 m). Kopalnia Soli „Wieliczka” to jeden z najcenniejszych zabytków kultury materialnej na ziemiach polskich, rocznie odwiedzany przez ponad milion turystów z całego świata. To także zabytek klasy światowej, wpisany jako jeden z pierwszych obiektów na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego i Przyrodniczego UNESCO.

Królewskie miasto Kraków, dawna stolica państwa, to miasto niezwykłe. To skarbnica pamiątek narodowych, historycznych i dzieł sztuki. Zwiedzanie tej kolebki polskiej państwowości i polskiej kultury rozpoczęliśmy od Kazimierza. Następnie przeszliśmy ulicą Kanoniczną, przy której niegdyś mieszkał Jan Długosz  i krakowskimi Plantami, do Kościoła Franciszkanów. Olbrzymie wrażenie zrobił na nas przepiękny witraż Stanisława Wyspiańskiego. Zatrzymaliśmy się na chwilę przy słynnym "oknie papieskim" oraz na dziedzińcu Pałacu Biskupów. Potem udaliśmy się do Collegium Maius. Następnie, mijając Ratusz i Sukiennice, przeszliśmy do Kościoła Mariackiego. Tam byliśmy świadkami otwarcia ołtarza Wita Stwosza. Po wysłuchaniu hejnału, który oznajmił godzinę dwunastą, skierowaliśmy się na Wawel. Najpierw zwiedziliśmy Katedrę Wawelską, która przez 400 lat była kościołem polskich królów. Dokonywały się tu najważniejsze ceremonie państwowe: koronacje, śluby, chrzty i pogrzeby królewskie. Obok królów miejsce wiecznego spoczynku znaleźli tu: marszałek Józef Piłsudski, Adam Mickiewicz, Juliusz Słowacki, a także Maria i Lech Kaczyńscy. Każdy z nas dotknął serca dzwonu "Zygmunta", mając cichą nadzieję, że pomyślane w tym momencie marzenie spełni się. W Zamku Królewskim mieliśmy okazję podziwiać słynne wawelskie arrasy. Następnie dawną Drogą Królewską przeszliśmy pod Bramę Floriańską i Barbakan, który był ostatnim etapem naszej wędrówki po Krakowie.

W ostatnim dniu naszej wycieczki byliśmy w Oświęcimiu, gdzie zwiedziliśmy największy na ziemiach Polski hitlerowski obóz zagłady Auschwitz I i Auschwitz II – Birkenau. Miejsce Pamięci Auschwitz to nie tylko rozległy teren i autentyczne poobozowe bloki, baraki, wieże strażnicze…, ale także dziesiątki tysięcy przedmiotów o szczególnym charakterze, wymowie i symbolice.

Piękna, słoneczna pogoda sprzyjała zwiedzaniu. Humory dopisywały. Pełni wrażeń wróciliśmy do domu. Miło wspominać będziemy naszą wycieczkę.